søndag den 13. april 2008

At være og ikke at være frivillig

Igennem de sidste mange år har jeg lavet frivilligt arbejde for forskellige organisationer. I min studietid var nogle af mine mål med det frivillige at udvikle mit netværk som studerende i en ny by og at få praktisk erfaring, der relaterede til mit studie. Det blev til så forskellige ting som at stå i Røde Kors genbrugsbutik, oversætte fadderbreve for Plan Danmark og planlægning af en sommerskole i Gellerup i Århus for Mellemfolkeligt Samvirke.

Da jeg blev færdig med studiet og måtte indordne mig under monotone 9-17-arbejdstider, var lysten - og tiden - mere til mindre og afgrænsede opgaver, som foreksempel landsindsamlinger.

Mens mine mange frivilligopgaver har givet mig mange store oplevelser, erfaringer og venskaber, har der også været perioder, hvor frivilligmøderne har været for mange og for lange, og hvor engagementet i en gruppe har været jævnt dalende, og de sidste få tilbage i en gruppe har siddet tilbage med mere arbejde end de ønskede.

Hvis du overvejer at begynde som frivillig, eller overvejer at skifte fokus for dit frivillige arbejde, så prøv at læse WikiHow's artikler: How to volunteer og How to know when not to volunteer. Læs også Independent Sector's Ten tips to volunteering.

1 kommentar:

Rikke sagde ...

Lige en tilføjelse: At være frivillig er noget man først og fremmest gør for sig selv - ligesom jeg begyndte for at udvide mit netværk og få lidt til cv'et. Læs artiklen It's all about you (http://www.intelligentgiving.com/articles/interviews_with_doers/its_all_about_you), hvor Angela Wigford blandt andet skriver:

“You do these things because of the enjoyment you get from helping others,” she says. “And that’s all about you, not about them! Once you take that on board, you make a better volunteer: you go for what you want, and everyone comes out better off.”