lørdag den 4. oktober 2008

Hvad er det for noget med den her lille forskel?

Siden april 2008 har jeg her på bloggen foreslået måder, hvorpå du og jeg kan gøre ”en lille forskel”. Jeg har foreslået dig så forskellige ting som at starte din egen velgørenhed, ændre verden ved at spille computerspil og at sende dine sure underbukser til en krigsforbryder. Til gengæld har jeg ikke brugt meget tid på at forklare, hvad jeg egentlig mener, når jeg taler om det flagrende og, ja, lidt klichéagtige begreb ”at gøre en forskel”. Forklaring følger!

Giv noget!
Den røde tråd i denne blog er velgørenhed i den bredeste forstand, - det at give. Det kan være at give din tid i form af frivilligt arbejde. Det kan være at give penge til indsamlinger eller ved at købe varer, der støtter en god sag. Og det kan være at give ting, som for eksempel at forære tøj til genbrug eller slippe dine bøger fri, så andre kan få glæde af dem. Og det kan være en masse andet, som jeg vil fortsætte med at bruge bloggen til at udforske.

Hvad nytter det?
"Ja ja", tænker du måske, "det er vældig fint, men nytter det noget som helst"? Den amerikanske antropolog, Margaret Mead, har verdens bedste svar på det spørgsmål. Hun siger:

Never doubt that a small group of thoughtful committed citizens can change the world. Indeed, it is the only thing that ever has.


Selvom Margaret Mead, da hun i sin tid sagde det, nok hverken tænkte på sure underbukser eller computerspil, så er jeg sikker på, at hun og jeg kunne blive enige om, at alle kan gøre i hvert fald en lille forskel og ændre verden et nøk mod det bedre. Hvis du er enig i det, så er du kommet til den rette blog!

Ingen kommentarer: