torsdag den 31. juli 2008

Sæt dine bøger fri - og glæd andre!


Billede fra BookCrossing

Jeg er en vaskeægte samler af den slags, der (næsten) kan finde på at gemme et gammelt stykke slikpapir, fordi det kunne være, at jeg engang kunne bruge det til noget. Bøger er ingen undtagelse, og min bogreol er lige så tæt pakket som parkerne i Århus C for tiden. Og det er jo egentligt lidt skørt, fordi jeg sjældent læser en bog mere end én gang, hvorefter de tilbringer resten af deres liv blandt andre glemte bøger.

Hvorfor ikke i stedet sætte bøgerne fri? I en ny blogpost på idealist.org foreslår Alison, at man giver sine bøger nyt liv og glæder andre med BookCrossing. BookCrossing er et site, hvor du kan dele dine bøger med verden omkring dig og følge dine bøger på deres rejse. Det foregår på den måde, at du efterlader en bog et tilfældigt sted - i din læges venteværelse, på en bænk i din yndlingspark, eller på et hotel på din ferie - den heldige, der finder bogen, kan læse den, registrere den sammen med en anmeldelse på sitet, og derefter sende bogen videre på sin rejse. Idéen lyder sjov, og derudover er den også "earth-friendly, and gives you a way to share your books, clear your shelves, and conserve precious resources at the same time".

Alison anbefaler også Better World Books som samler og sælger bøger online og støtter projekter, der bekæmper analfabetisme, med en del af overskuddet. De sender bøgerne kvit og frit i USA og for USD 2,97 til resten af verden - noget nær en flad 10'er. Ikke nok med det, så sender de deres bøger "carbon neutral" ved hjælp af carbonfund.org.

Med Alison's ord:


Thus, the perfect solution: buy a (used) book, stimulate your brain, pass it on, make the world a better place. Can life get better than this?
Tja, hvad siger I?


3 kommentarer:

Anonym sagde ...

Min bogreol er også fyldt! Og jeg læser også kun bøgerne én gang (nogle enkelte flere gange). Men der er bare et eller andet skønt med en bogreol fyldt med bøger. Jeg elsker at kigge på mine bøger.
Bookcrossing er en fantastisk idé - en sjov og anderledes måde at få en bog. Jeg synes desværre bare ikke rigtig,at jeg kan se, at det fungerer i Danmark? Har du afprøvet det?

Rikke sagde ...

Hej Sannie. Ja, der er nu noget særligt ved en bogreol fyldt med en masse gode historier. Men det er også sjovt at sende en bog ud i verden, - jeg følte mig helt som en hemmelig agent på mission, da jeg droppede min første bog i Nice lufthavn, og skyndte mig væk, mens jeg bag mig hørte en sige "hov, hvad er det for noget?" :)Ingen har dog registreret bogen som fundet på Bookcrossing endnu, så måske ligger den stadig og venter på en ny læser i Nice... Next stop: Helt sikkert Danmark, og på sitet kan jeg også se, at enkelte bøger er i omløb herhjemme! Happy hunting! Rikke

Anonym sagde ...

Den mest grundlæggende retfærdiggørelse på vegne af dette er opvarmning af luften fra rødglødende sol, jorden, kan den lejlighed også bruges atmosfæriske fronter og meget mere.