søndag den 4. maj 2008

Med risiko for seriøst tøjskred



ENDELIG fik jeg taget mig sammen til en meget tiltrængt udmugning af mit skab. Jeg er ikke den store shopper, og går ikke specielt meget op i tøj, men mit skab var alligevel begyndt at ligne et "alt-skal-væk-bord" i en billig tøjbutik, og der var risiko for seriøst tøjskred, når jeg åbnede lågerne. Derfor tænkte jeg, at det måske var ved at være tid til at komme af med alt det, jeg ikke længere bruger.
Bunken af overflødigt tøj voksede hurtigt, mens jeg dels mugede ud med hård hånd og dels funderede over, hvad der skulle ske med tøjbunken. For der er mange muligheder for at komme af med tøj og sko og samtidig glæde andre. Jeg kom frem til, at jeg kunne
  • give tøjet til en i min omgangskreds
  • smide det i en genbrugs-container
  • aflevere det hos Shoppit
  • sælge det på et marked
  • sælge over nettet, fx den blå avis og Trendsales.

Jeg valgte den hurtigste løsning: Min bunke røg direkte i nærmeste genbrugscontainer. Der var alligevel ikke nogle særlige fund eller mærkevarer i bunken. Havde der været der, havde jeg måske forsøgt at sælge det på nettet. Her er der nemlig mulighed for at få lidt penge for brugt tøj, men til gengæld skal man også orke en del mails frem og tilbage med potentielle kunder, før handlen går i hus ("Hvor lang er blusen om brystet?", "Skal tøjet håndvaskes?", "Betaler du forsendelse?"...). Og på steder som trendsales støtter du ikke en god sag (selvom ens egen pengepung måske kan betragtes som det...?). Men bare det, at tøj bliver genbrugt, skåner miljøet. Som Rex Weyler, journalist, forfatter og Greenpeacer, skriver i hans fænomenale indlæg Greening the Titanic:
When we buy an electric roadster or hybrid SUV, half the energy consumed by this
vehicle over its lifetime has already been used in its mining, manufacture, and
shipping around the world. When we buy avocados from the tropics and shoes from
cheap labour pools, we’re heating up the planet and dispersing resources, no
matter how ‘green’ the product. To approach social and ecological harmony, the
wealthy nations must consume less, not more, but this is not a message any
politician or ad-selling media giant wants to deliver.


Et par genbrugs-links:


Har du en god genbrugsidé så post den som kommentar!

Ingen kommentarer: